Vrijmetselaarsmuziek

Wat is het verband tussen Auld Lang Syne, Papageno’s Aria en de 9e symphonie van Beethoven?

“Vrijmetselaarsmuziek” bestaat o.m. uit hymnen en odes die gecomponeerd zijn voor de rituelen en samenzang bij festiviteiten van Vrijmetselaarsloges. De meezingers “Auld Lang Syne” en “Alle Menschen werden Brüder” (Ode an die Freude, Beethovens 9e) zijn een goed voorbeeld hiervan. Er is daarnaast ook populaire muziek waarin wordt verwezen naar Vrijmetselaars symboliek zoals in de hiphop en sommige alternatieve popmuziek, maar dat is een ander onderwerp.

Toen ik het muziekboek  “Magical Mozart, 18 pieces for violin & piano” min of meer onder de knie had, raakte ik gefascineerd door Mozart. Van een vriendin die geïnteresseerd is in de Gnostieke leer (NEE, niet die etterbak!), hoorde ik dat Mozart lid was geweest van de Vrijmetselaars. Hij behoorde tot de Weense loge “Zur Wohltätigkeit”en “Zur Wahren Eintracht”. Veel muziekliefhebbers wisten dit natuurlijk al, maar voor mij was het nieuw en ik begon zijn muziek met nieuwe oren te “zien”.

Men zegt dat Mozart zich vooral aangetrokken voelde tot het Rationalisme en Verlichtingsdenken in deze loges en dat hij een tegenstander was van het mystieke en occulte. Hij wordt ook gerekend tot de gemeenschap van de Illuminati.  Voor de Illuminati was sociale rang niet verbonden aan “adel van geest”. Iemand van lage komaf kon net zo goed edel van geest zijn en iemand van adel een grote schurk.

Dit komt bijvoorbeeld tot uiting in de opera’s La Nozze di Figaro en Die Zauberflöte.

Intussen heb ik “Papageno’s Aria” uit de Zauberflöte ingestudeerd. Auld lang Syne en Ode an die Freude kende ik al eerder.

Mozart_in_lodge,_Vienna

Vrijmetselaarsbijeenkomst in de tijd van Mozart. (Wiener Museum, 1782)

Over Ria van Loenen

Historian, painter, webmaster
Dit bericht werd geplaatst in Nieuwe uitdagingen. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

