De juiste techniek

Als beginnend violist moet je leren de viool echt te laten “zingen”. Dat kan niet zonder de juiste techniek te beheersen, zo wordt ons van alle kanten verzekerd. Alleen, welke techniek is dat dan?

Iemand zei eens tegen mij “Til nooit je elleboog op bij het strijken”  Dat had de vioollerares haar bijgebracht. Kijkend naar vioolconcerten op tv zag ik echter solisten die wel degelijk hun elleboog optilden en nog hoog ook!

Inmiddels heb ik begrepen dat er binnen de vioolwereld verschillende scholen bestaan die allemaal hun eigen methodes hanteren. Je hebt de klassieke school, de suzuki methode, de Russische school en nog veel meer. Het nooit optillen van je elleboog heet de “Franco-Belgian Bow Arm”. Vanwege het geknikte handje wordt het ook wel “chicken wing” genoemd. Het is een stijl. Als je het zo geleerd hebt en je vindt het zelf prettig om met een geknikte pols te strijken moet je het vooral blijven doen, er is niks mis mee.

Amerikaanse vioolleraren hebben andere opvattingen. Zij onderscheiden 7 standen van de elleboog, 4 voor elke snaar en 3 voor de dubbele streken. Het is bij hen van levensbelang een goede elleboogtechniek te ontwikkelen anders komt het nooit meer goed. Ook de Suzuki methode gaat uit van een opgeheven elleboog en een gestrekte pols.

Het belangrijkste bij het strijken is dat je een soepele, gelijkmatige streek ontwikkelt die aangenaam in het gehoor ligt. Maar dat kan dus op verschillende manieren, het een is niet beter dan het ander.

Voor vibrato geldt hetzelfde. Er zijn globaal 3 verschillende technieken. Bij de armvibrato komt de bewegingsimpuls vanuit de elleboog, bij de polsvibrato vanuit de pols en er zijn zelfs violisten die alleen maar hun vingers laten vibreren. Dat kan ook nog op verschillende manieren, recht vooruit vanuit de vingertop, of meer met een zijwaartse rol.

Zoveel hoofden zoveel zinnen.

Bewaren

Advertenties

Over Ria van Loenen

Historian, painter, webmaster
Dit bericht werd geplaatst in Dummies leren sneller. Bookmark de permalink .

5 reacties op De juiste techniek

  1. Guido Van Hemel / Antwerpen-Vlaanderen zegt:

    Spijtig dat deze techniek (vibrato) niet aanschouwelijk wordt verduidelijkt. Op Amerikaanse sites is dit op video te zien. Wat wordt voorgedaan is vlugger geleerd! Jammer!!

    Guido Van Hemel / Antwerpen

    • Er zijn heel veel video’s, ook op youtube, ik kan ze niet allemaal weergeven

      • marc verhue zegt:

        hey ria;mag ik je een vraag stellen?;ik ben beginnend violist,welliswaar met een conservatorium-verleden op solfège gebied(da’s geen probleem)Ik worstel echter steeds maar met de juiste houding(de schuinheid)van mijn viool.Kan jij een goeie tip geven??
        alvast thx!!

        • Hallo Marc, het is heel belangrijk om een goede schoudersteun te gebruiken. Ze zijn er in allerlei soorten en hoogten. Kies een schoudersteun die bij je past en stel hem om de volgende manier in: De langste “poot” moet op het sleutelbeen rusten, de korte op je schouder. Je moet de viool gemakkelijk en zonder veel inspanning met je kin kunnen vasthouden. Op die manier hoef je de viool niet met je linkerhand te ondersteunen. De linkerhand moet vrij kunnen bewegen. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Veel succes! Ria.

  2. Heinrich Franz Hermann Motz zegt:

    De gevoelens die een elk heeft, en dit met het streiken weet over te brengen, is de helft van een
    improfisatie, als het lukt gaat het vanself en er komen veel vaker gevoelige geluiden, de ego wordt
    verheven en speelt vanself. Hein.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s