De Derde Positie

Vingerzetting bij de derde positie

Ik ben alweer fanatiek bezig geweest de afgelopen 2 weken. Ik heb 3 Klezmer stukken ingestudeerd. “Heymish” (of “Home Coming”) is een vrolijk liedje over thuiskomen (bijv. na een helse vakantie ofzo). “Zay gesunt” betekent “Vaarwel” en is dus wat melancholischer. “Khosidl” is een dansbaar genre binnen de Klezmer met een vrij strakke vierkwartsmaat. Ik beheers nog niet alle trillers en het tempo op de cd is nog wat te hoog, maar het fundament voor mijn Klezmer-project is gelegd.

Bovendien speel ik nu toonladders in de Derde Positie. Dat wil zeggen dat je de wijsvinger neerzet op de plaats waar in de Eerste Positie je ringvinger staat. Je hele hand schuift dus een stukje op, waardoor je hogere tonen kunt spelen. Mensen die privé les krijgen mogen dit pas in hun derde jaar ofzo leren, maar geloof me, het is echt niet moeilijker dan de Eerste Positie.

Ik heb nu besloten voorlopig geen privé-les te nemen. Het is duur en tijdrovend en het schiet niet op. Zolang ik zelf elke dag iets nieuws leer, lijkt het me ook niet noodzakelijk. Maar ik ben wel blij dat ik nu in elk geval het adres van een docente hier in de buurt heb, voor het geval dat ik echt niet meer verder kom.

Voor wie net als ik de deur niet meer uit wil:

http://www.violinlab.com/

Over Ria van Loenen

Historian, painter, webmaster
Dit bericht werd geplaatst in Fiddler in de dop. Bookmark de permalink .

3 reacties op De Derde Positie

  1. Dat maakt niet zoveel uit. In de eerste positie kun je het ook al flink ingewikkeld maken. Maar als je hogere noten kunt spelen op de lagere snaren (klinkt tegenstrijdig) geeft dat een warmere klank. Ik hou niet zo van die hoge e-snaar. Eigenlijk vind ik altviool heel mooi. Maar dat is weer een heel ander instrument (met andere snaren), daar kun je niet zomaar op spelen.

  2. Marian zegt:

    Hallo,
    ik ben ook iemand die het mezelf leert. Maar ik kan maar niet op de site een duidelijke uitleg vinden van de derde positie?
    En weet u misschien ook waarom de derde vinger bij de g en d snaar hoog zijn en op de a en e snaar niet?
    Gr. marian

Geef een reactie

