Weihnachtsoratorium

Wolfgang Amadeus Mozart

Op eerste Kerstdag was ik voor het diner uitgenodigd bij de ouders van Suzanne. Op mijn voorzichtige vraag of het gek zou zijn als ik mijn viool meebracht antwoordde Suzanne dat het helemaal geen punt was, zij zou zelf haar viool ook meebrengen en haar ouders waren wel wat gewend intussen.
Dat stelde mij gerust en ik had nog een week om te oefenen. In eerste instantie leek het mij leuk om een eigen compositie van Suzanne ten gehore te brengen. Zij had een “Improvisatie voor viool” geschreven in d-klein. Maar toen ik dat eenmaal redelijk onder de knie had leek  het mij een beetje te weinig en heb ik 3 sonates van Mozart ingestudeerd. Suzanne heeft, toen zij nog maar  een paar maanden les had, in Keulen een boek met cd van Mozart gekocht. Het zijn eigenlijk piano sonates, maar bewerkt voor viool. Ik speelde het Andante Grazioso (K331), een  Adagio (K280) en een sonate in F Majeur (K332). De hele familie reageerde enthousiast omdat ik zonder ooit les te hebben gehad al zo aardig kon spelen. Ze zeiden dat ik talent heb en heel ver kan komen als ik echt les zou nemen. Ik heb Suzanne gevraagd om aan haar viool lerares te vragen of ze nog plaats heeft…
Over Ria van Loenen

Historian, painter, webmaster
Dit bericht werd geplaatst in Dummies leren sneller. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

