The Foggy Dew

Op zondag 21 november 2010 was het zover. Ik heb mijn eerste fiddle geleerd te spelen. Na een tijdje in mijn nieuwe boeken gezocht te hebben koos ik ‘The Foggy Dew’ uit het boek World Music Ireland, Play-Along. Ondanks de sombere titel had het nummer op de cd iets krachtigs en vrolijks dat blijft hangen.

The Foggy Dew gaat niet over het weerbericht maar over een van de belangrijkste gebeurtenissen in de geschiedenis van Ierland, namelijk de Paasopstand van 24-30 april 1916. Een deel van de Ierse Volunteers bataljons (we spreken over de Eerste Wereldoorlog), onder leiding van Pádraig Pearse en het kleine Irish Citizen Army van Jonathan Connoly bezetten sleutelposities in Dublin.

Op Paasmaandag 1916 riep de nieuwe republikeinse regering onder leiding van Pearse de Ierse Republiek uit. Dat deed hij met een belangrijk historisch document dat in het Engels ‘The Proclamation’ wordt genoemd.

Kansloos tegen een overmacht aan Britse manschappen en politie werden de rebellen verslagen. Velen werden gearresteerd en 15 leiders kregen de doodstraf.

De Paasopstand wordt over het algemeen gezien als verloren vanaf het begin. Critici zien het als een ‘bloedoffer’.  De Paasopstand leidde echter wel tot een verkiezingsoverwinning van Sinn Féin en in 1921 werd de Ierse vrijstaat uitgeroepen.

Over Ria van Loenen

Historian, painter, webmaster
Dit bericht werd geplaatst in Fiddler in de dop. Bookmark de permalink .

2 reacties op The Foggy Dew

  1. hvanloenen01 zegt:

    Ik kan de melodie nu wel spelen, maar ik moet nog oefenen op het tempo. Met de cd meespelen gaat razend snel en als je een foutje maakt ben je meteen helemaal uit de maat. Maar je leert er wel veel van. Als je een liedje niet kent, is het toch heel moeilijk je er een voorstelling van te maken als je alleen maar de noten hebt.

  2. Ria van Loenen zegt:

    Tweeënhalve maand nu. Sommigen doen er een paar jaar over. Volgens Suzanne heb ik talent. Daar kom ik dan een beetje laat achter 🙂

Geef een reactie

