De Csárdás

Omdat ik geen zin had in huiswerk en verplichte lessen, ging ik op zoek naar een zelfstudie methode. Op internet waren diverse virtuele vioollessen te zien, maar die deden mij denken aan de verafschuwde gitaarboekjes uit het verleden.

Uiteindelijk vond ik het boek ‘Vioolspelen voor Dummies’ door Katherine Rapoport. Op een luchtige, humoristische manier wordt in dit boek ontzettend veel informatie gegeven over de viool zelf, hoe je hem gebruikt, hoe je in een oogwenk een leuk liedje kunt spelen, hoe je je vingers neerzet en wat je allemaal met de strijkstok kunt doen, maar ook zijn er hoofdstukken over toonladders, harmonieleer, verschillende technieken en stijlen. Op de bijbehorende cd staan alle tracks van de oefeningen plus bijbehorende video’s waar je kunt zien hoe je een viool moet hanteren.

Op 11 september 2010, de 18e verjaardag van mijn viool ging ik van start met dit boek en vorige week, 15 november heb ik de laatste melodie leren spelen, track 92, een Hongaarse dans van Brahms. Het is een Csárdás. Toen ik met de cd meespeelde klonk het echt goed, het gaf me een geweldige kick.

Twee maanden na het begin van mijn viooloefeningen was ik toe aan iets nieuws. Ik kocht een stapel boeken met Ierse en jiddische fiddle.

Over Ria van Loenen

Historian, painter, webmaster
Dit bericht werd geplaatst in Dummies leren sneller. Bookmark de permalink .

Een reactie op De Csárdás

  1. hvanloenen01 zegt:

    De cd zat achter in het boek geplakt. Ik wist eerst niet hoe ik hem moest openen, de cd dus, niet het boek, maar toen ik eindelijk de mp3 versies gevonden had heb ik er veel aan gehad. Het is ook de enige manier om je viool goed te stemmen. Vergelijken met het orgel of de gitaar werkt toch niet echt.
    In de andere muziekboekjes zitten ook cd’s. Dat zie je steeds meer tegenwoordig.

Geef een reactie

