De droom wordt werkelijkheid

Op 8 sepbtember 2010 had ik eindelijk geluk. Uit een failliete boedel kon ik tegen een zacht prijsje een afgedankte maar zo goed als ongebruikte viool kopen. Ik voelde me de koning te rijk!

Mijn nieuwe koopje had allerlei onvermoede eigenschappen. Het bleek te zijn gemaakt door een echte vioolbouwer uit Boxtel, F. Th. ter Horst. Dat was te lezen op een etiket dat in de klankkast geplakt zat. Je kon het net zien door een van de klankgaten. Ook de geboortedatum van mijn viool was erbij vermeld: 11 september 1992.

Er ontbraken nog een paar snaren en ook de strijkstok had de vorige eigenaar stuk laten vallen. Maar daar was wel aan te komen.

Het stemmen was het grootste probleem, zeker als je een gitaar gewend was is dit een heel secuur werkje, de snaar staat veel strakker gespannen en knapt bij het minste of geringste. Na een flinke serie snaren te hebben laten knappen begon ik het beter onder de knie te krijgen.

Vioolsnaren bestaan geenszins uit kattendarmen. Ze zijn heel mooi gemaakt. De metalen snaar is helemaal omwonden met zilverdraad. Je kunt ze in allerlei kwaliteiten en klankkleuren krijgen.  Mijn favoriete merk was lange tijd Dominant.

De strijkstok was echter wel degelijk met paardenhaar bespannen. Dat haar schijnt afkomstig te zijn  van de staarten van witte, Russische paarden.

Er hoorde ook nog een archaïsche vioolkist bij die lekker naar cederhout geurde.Helaas rammelde het antieke ding aan alle kanten zodat ik weldra een nieuwe heb gekocht die gemakkelijker mee te nemen en tegen weer en wind bestand is.

SDC18142

Bewaren

Bewaren

Over Ria van Loenen

Historian, painter, webmaster
Afbeelding | Dit bericht werd geplaatst in My Precioussssss. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

