De schoonheid van het onnut

"Wanderer über dem Nebelmeer"(Caspar David Friedrich, 1818).

Ik kreeg mijn eerste baantje en daar leerde ik S.kennen. S. houdt van klassiek. Ze speelt al 25 jaar piano en 3 jaar viool. Ook zingt zij in een koor. De Matthaeüs Passion is maar een peuleschilletje voor haar.

Ik ben nooit een liefhebber geweest van klassieke muziek. Ik vond het te stijf, te schematisch. Er bestaat zoiets als een harmonieleer met vaste accoorden, een punt en een contrapunt, een crescendo en een pianissimo, gevolgd door een donderend slotaccoord. Altijd hetzelfde, net als bij de klassieke architectuur die het nooit eens zonder Romeinse zuiltjes kan stellen, omdat het nou eenmaal zo hoort. Gaap.

Enfin, ik denk dus dat ik tot de Romantici behoor, in de 19e eeuwse betekenis van het woord.  De Romantici waren het tegenovergestelde van de Classicisten. Wie hier meer over wil weten kan ik het boek van Rüdiger Safranski, “Romantiek. Een Duitse affaire” aanraden. Het gaat over de geschiedenis van het onnut.  De belangrijkste dingen in het leven, zoals vriendschap, liefde, religie en kunst hebben een doel op zichzelf, ze zijn niet zinvol voor iets anders. Een berekenende vriendschap is er geen, een kunst die sociaal nuttig moet zijn is geen echte kunst. Volgens de romanticus is een mens pas compleet mens als hij speelt.

Ongeveer 3 jaar geleden besloot S.  opeens vioolles te nemen. Op pianogebied kon ze niet veel meer leren. En zo kon het gebeuren dat ik haar gehuurde lesviool even mocht vasthouden. Niet heel lang, want haar vader moest het ook nog proberen. Maar in dat ene moment wist ik genoeg.  Ik streek met de strijkstok langs de vier snaren en ik hoorde de vier tonen, duidelijk herkenbaar. Het was de bevestiging van wat ik altijd gehoopt en vermoed had. Vioolspelen was misschien wel heel moeilijk, onmogelijk was het zeker niet!

Over Ria van Loenen

Historian, painter, webmaster
Dit bericht werd geplaatst in Wat eraan vooraf ging. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

